Határtalanul pályázat/beszámoló 2019-2020

HATÁRTALANUL 2019. – SZLOVÁKIA

„A Szepesség gyöngyszemei”

2019.10.07. – 10.

Iskolánk másodszor vett részt a „HATÁRTALANUL” pályázaton.

A pályázat célja, hogy diákjaink megismerjék a határon túli magyarság helyzetét, életét, a történelmi Magyarország kulturális értékeit, kiemelten a gótikus és reneszánsz emlékeket, melyekben a Felvidék különösen gazdag.

A résztvevő 39 tanuló és 5 kísérő pedagógus, Gyöngyi néni, Bea néni, Eszter néni, Julcsi néni nagy izgalommal vártuk a buszt, hogy végre elindulhassunk szlovákiai kirándulásunkra.

Első megállónk, Rozsnyó (Rožňava) az egykoron oly dicső bányászváros. amelynek megtekintettük történelmi városközpontját, és meglátogattunk egy magyar iskolát, a Fábry Zoltán Alapiskola és Szakközépiskolát. Az iskola magyar kapcsolatokért felelős pedagógusától, Boczkó Szilviától megtudtuk, hogy az osztályok mellett 2015-től magyar óvoda is működik, így egészen kiskortól az érettségiig kísérhetik a gyerekeket. Ajándékaink átadása után folytattuk utunkat Betlérre, amelyet szervezési hiba folytán csak kívülről tekinthettünk meg. Itt csatlakozott csoportunkhoz 4 napos kirándulásunk idegenvezetője Scheirich László, Laci bácsi.

Betléren (Betliar) az Andrássy család pazar vadászkastélyt építetett. Az épület mögött nagy kiterjedésű angolpark található, amelyben egzotikus fák, bokrok, külhoni fenyők és több klasszicista, romantikus építmény található. Így sajnálatos módon csak ennek a megtekintésére volt módunk.

Következő állomásunk a szepesi vár volt, mely a szepesi főispánok székhelye volt a 17. század végéig. A várban született Szapolyai János magyar király. A váregyüttes, középkori fegyvereket bemutató és a feudális igazságszolgáltatást ismertető kiállítását nagy figyelemmel és érdeklődéssel jártuk végig a diákokkal. Szepesváraljától délkeletre, a Szepesi vár közelében található a Drevenyik nemzeti természetvédelmi terület, A földkéreg repedésein a harmadkori rétegekre meleg kalcium-hidrokarbonáttal dúsított víz tör fel forrásként.

A nap végén szálláshelyünkre, a festői látványt nyújtó Korompára utaztunk, ahol finom vacsora után pihentük ki az első nap fáradalmait.

1. nap

A bőséges reggeli után a Szepesség egyik különleges természeti szépségével ismerkedtünk meg, a Bélai cseppkőbarlang (Belianska jaskyňa) meglátogatására indultunk. A Felvidéken tizenkét, a turisták által is látogatható barlang található, közülük a Bélai cseppkőbarlang a legmagasabban fekvő. Érdekes sziklaalakzatainkívül gazdag cseppkőképződményeit tekintettük meg, miközben a 860 lépcsőt megmásztuk. Diákoknak és pedagógógus kollégáimnak talán a Zeneterem nyújtotta a legnagyobb élményt, ahol dalra fakadva a terem akusztikáját is megcsodálhattuk. Igazán felemelő élmény volt mindnyájunknak. Innen Késmárkra (Kežmarok) utaztunk, ahol megtekintettük a Thököly várat, mely a XV. században épült. A vár az 1500-as évek vége óta a Thököly család birtokában volt, így több neves leszármazott is itt van eltemetve. Az épületet gyönyörű várkastéllyá alakították át. Felújított kiállításait megtekintve történelmi ismeretet elevenítettünk fel a gyerekekkel.

Késmárkon, egymás szomszédságában két evangélikus templom is található, az 1717-ből származó artikuláris evangélikus fatemplom, valamint az új evangélikus templom szokatlan keleti építészeti stílusával. Az új evangélikus templomban látogattuk és koszorúztuk meg a dicső fejedelem, Thököly Imre gróf sírját, aki 1906 óta nyugszik ott. A másik evangélikus templom, népi barokk stílusú faépület. Hat évvel azután kezdték el építeni, hogy 1681-ben a soproni országgyűlés engedélyezte a protestánsoknak, hogy templomot emeljenek.

Következő állomásunk a Szepesség gyöngyszeme, Lőcse (Levoca) volt. A városi főtere magába foglalja a város történelmi és kulturális nevezetességeit, amelyeket a csaknem teljesen épségben fennmaradt városfalak ölelnek körbe. A város egyik fő nevezetessége a Szent Jakab-templom, melyet a XIII. században kezdtek építeni. Ebben található Pál mester remekműve, a „szárnyasoltár”, a világ legmagasabb gótikus faoltára is. Lőcse központi helyén, a városháza előtt megtekintettük a szégyenketrecet is, valamint egy-egy fotó erejéig ki is próbáltak a diákok. A főtér majdnem minden háza középkori formájában maradt fenn. A házak közül a legértékesebbek a Thurzó-ház, Lőcsei Pál mester háza, a volt sturi evangélikus líceum épülete, valamint a szépen felújított kereskedőház.

Esti programunk a vacsora elfogyasztása után az eltelt két nap élményeinek felidézése volt, melyet csoportmunkában, játékosan elevenítettek fel a gyerekek.

1. nap

Esőkkel terhes felhők borították az eget, a harmadik nap reggelén, amikor elindultunk a Csorba-tóhoz. Megérkezésünk kor már zuhogott is. Ennek ellenére szívesen tettük meg azt a 2,5km-es sétát, amivel megkerültük a tavat. A Csorba tó (1346 m) a legismertebb és a leglátogatottabb Tátrai tengerszem. A történelmi Csorba község határában található, innen ered a neve. l. A Csorba tót és környékét a szénégetők, vadászok, favágók és a gyógynövénygyűjtők a már a turizmus fellendülése előtt is ismerték.

Rövid sétát tettünk Poprad (Poprád) történelmileg legjelentősebb részében a Spišská Sobota (Szepesszombat) nevű városrészben. Ma Szlovákia egyik legjobb állapotban fennmaradt urbanisztikai egészét képviseli. A páratlan városegység magja a háromszög alakú tér, amelyet polgári házak sora szegélyez. A szepesszombati polgárházak jellegzetes ismertetőjele a magas, zsindellyel fedett, hatalmas, kiugró, oromzatos kontytető. Ilyenek vannak a tér északkeleti oldalán levő tímár-házakon. A Mátyás-ház előtt felelevenítettük a Hunyadiak korát.

Rövid kitérőt tettünk Csütörtökhelyre (Spišský Štvrtok), felkerestük a Szent László plébániatemplomot, mely egybeépült a Zápolyaiak temetkezési kápolnájával. A magyarországi gótikus építészet egyik legtökéletesebb, legarányosabb alkotásaként tartják számon.

A nap fényfontja volt a Szlovák Paradicsom legszebb részeit csokorba fűző változatos körtúra, a hegység ikonikus jelképéhez, a Tamásfalvi kilátóhoz, majd a Hernád vad áttörésének egy részén át, aztán az Ördög-gerinc szép kilátást nyújtó szakaszán vissza a Hernád völgyébe. A KB. 4 órás túra során mintegy 4m-es szintkülönbséget tudtunk magunk mögött a túra végére. Csodálatos élmény volt. A Tamásfalvi-kilátótól és az Ördög-gerincről meredek, fárasztó, térdpróbáló lejtő várt ránk. A Čingov-i parkolóban várt ránk túránk végén az autóbusz.

A tartalmas nap végén, a vacsorát követően, vidám vetélkedőre került sor, amely a látottakat, történelmi-földrajzi ismereteket is felölelt.

1. nap

A kirándulás utolsó napján, kicsit fáradtan, de töretlen lelkesedéssel tekintettük meg Eperjest (Prešov), mely Szlovákia 3. legnagyobb városa. Eperjes nevezetességei a város történelmi központjában összpontosulnak, amely az orsószerű főtérbe torkolló Főutca  környékrómai én találhatók. A város központjának a domináns épülete a monumentális, római katolikus Szent Miklós plébániatemplom. A főutcán és a főtéren egész házsorok pompáznak felső magyarországi reneszánsz stílusában, amelyet a gazdagon tagolt, csipkézett koronázattal ékes oromfalak jellemeznek. A tér keleti oldalának legértékesebb emlékműve a Rákóczi-ház (Rákócziho palác), amely ma múzeumnak ad helyet. Itt született Maléter Pál ezredes, honvédelmi miniszter, az 1956-os forradalom kivégzett mártírja. A város nevezetességeinek megtekintése után, következett utolsó úticélunk, Kassa.

Felső-Magyarország gyöngyszemének is tartják, Kassa (Košice) városát. Felejthetetlen élményt nyújt a Szent Erzsébet székesegyház, és a Rákóczi kripta megtekintése, ahol elhelyeztük a megemlékezés koszorúit és közösen elénekeltük a Himnuszt. A torony szűk lépcsőinek megmászása a diákoknak nem jelentett kihívást, és a csodálatos panoráma feledtette a feljutás fáradságát is. A Rodostó-ház udvarán számos fényképet készítettünk. A hazaidulás előtt búcsúztunk el idegenvezetőnktől, Laci bácsitól, akinek megköszöntük minden igényt kielégítő, színvonalas ismeretterjesztő munkáját, türelmét.

Ezt követően hazaindulunk, és fáradtan, de élményekben gazdagon este 7 órára értünk vissza iskolánkhoz, ahol már az izgatott szülők várták gyermekeiket.

Lévai Zsóka szervezőtanár

A pályázatról készült ppt-t megtekinthetik a képre kattintva.

Bruzsa Lili beszámolója: ITT!

Kele Áron beszámolója: ITT!